Selasa, 1 Jun 2010

Nota Hari Gawai


Hari ini, 1 Jun mungkin agak terlambat untuk saya mengucapkan Hari Gawai, terutama kepada keluarga dan kekawan saya sejak kecil dulu dan zaman remaja, terutama semasa bersekolah dan belajar peringkat tinggi. Hari Gawai yang disambut secara rasmi pada 1 Jun memberikan pengertian yang amat besar kepada orang Bidayuh dan Iban di Sarawak, malah kepada penduduk secara umumnya.


Ini perayaan yang berkaitan dengan kepercayaan lama terutamanya sebagai tanda berakhirnya musim menuai dan bermula musim baru menanam padi (padi huma), dan lantaran itu pada masa dahulu sebelum diselaraskan, sambutan Hari Gawai ditetapkan oleh sesuatu kampung sepanjang bulan-bulan berakhirnya menuai dan menjelang bulan bermulanya kerja pembersihan hutan bagi musim penanaman baru. Malah, selain perayaan yang dinamakan sebagai Gawai Dayak ini, ada nama Gawai Antu dan entah gawai lagi - untuk nota, gawai bermaksud perayaan atau keraian.


Apakah makna Gawai bagi saya? Saya tidak bersikap prejudis kepada budaya sebahagian daripada leluluhur saya, malah saya berbangga dengan keturunan sebelah ayah saya ini, tetapi apakah makna kebanggsaan itu dalam geruh kemodenan dan pembangunan. Ini cuma pandangan dan sikap peribadi saya - saya menyambut perayaan ini saban tahun daripada saya masih budah hingusan, sehinggalah ke alam remaja, dan mula tercicir menyambutnya apabila saya memasuki alam pekerjaan dan kini, keinginan saya meraikannya juga tidak ada apa-apa.


Apakah saya seorang yang lupa leluhur dan budaya yang diwarisi? Tidak, pastinya, dan seperti dinyatakan tadi bagaimana perubahan pembangunan dan pemodenan telah menelan nilai-nilai budaya dan warisan yang ada pada sambutan Gawai ini. Saya tidak pernah melihat sambutan ini untuk pesta, temasya dan bersuka-ria dan saya faham, atas penat lelah setahun membanting tulang, masyarakatnya memang patut bergembira. Malah kehidupan moden dan penghijrahan ke bandar mengubah satu lagi tafsiran bahawa keraian ini merupakan perjumpaan dan pertemuan semula keluarga yang terpisah kerana merantau untuk bekerja.


Saya tidak mahu terlalu berasa sentimental atau berhiba bahawa saya mahu melihat ini warisan dan budaya asal yang perlu dipertahan, tetapi hambatan pemodenan dalam pemikiran telah meracun dan membunuh semangat dan pengertian Gawai. Sebab, sambutan Gawai - di kebanyakan kampung dan rumah panjang tidak lebih daripada majlis tari-menari dan disko, malah dangdut dan konsert dengan lagu-lagu pop. Budaya dan tradisi? Jangan ditanya letaknya di mana. Suasana seperti ini menyebabkan, pada tahun-tahun kebelakangan ini, tatkala pulang ke kampung untuk menyambut Gawai, saya tidak berasa teruja dan kehilangan keinginan.


Barangkali yang masih saya anggap kuat dalam menyatukan erti perpaduan dan mengeratkan hubungan adalah adat melawat dari rumah ke rumah secara beramai-ramai. Ini aspek yang saya lihat dan percaya betapa nilai kekeluargaan sesama anak kampung dan rumah panjang begitu utuh, dan selain adat ini, hari ini juga kesempatan untuk melawat rakan-rakan lama semasa di bangku sekolah rendah dulu.


Selebihnya, saya masih mengenang Hari Gawai sebagai suatu catatan sejarah tentang pengalaman lalu, tentang masa yang tidak akan kembali, tentang keriuhan dan keseronokan sambutan sebagai anak kecil dengan pakaian baru biarpun tidak ada wang saku, keseronokan bermain gong dan berjaga sampai ke dinihari atau subuh. Pada hari ini terutamanya, makanan memang mewah, itu belum termasuk lagi soal tuak atau inyok yang kini saya tidak sentuh atau cicip.


Cuma tahun ini, saya ada alasan untuk tidak menyambut Hari Gawai sebab anak saya ada peperiksaan pertengahan tahun, sedang di Sarawak, anak-anak sekolah bercuti awal dan selama tiga minggu. Dan mungkin satu hari nanti, saya menjangkakan, anak saya juga tidak mengerti dan memahami pengertian dan semangat sebenar Hari Gawai.


Selamat Hari Gawai..untuk keluarga saya, sahabat, kawan, rakan dan seluruh kominiti yang meraikannya...


Apakah gawai bagi orang seperti saya? Barangkali, ada yang beranggapan, saya orang yang lupa tradisi, lupa asal-usul atau warisan nenek-moyang, tetapi saya tidak pernah beranggapan begitu!

5 ulasan:

S.M. Zakir berkata...

Man, sesekali boleh bawa kitaorang ke sarawak

lutfi berkata...

betul, bila nak bawa kita ke sarawak ni...tapi lawa gambar tu.

benuasuluk berkata...

betoi man, bila nak bawak kami pi seghawak? Aku dok teringat ayam penyet dekat kedai sebelah masjid lama kucing tu.

Luqman Hakim QA berkata...

nantilah aku bawa korang pi, bila kebun ngan rumah agam aku siap mcm kebun Tan Sri kat Kuang tu...ahaksss

ainol akasyah berkata...

salam tuan blog ..

sy ade kemusykilan sikit..erm pengertian dlm lagu2 gawai tu berunsurkan agama kristian ke..sebab nye ayah sy minat sgt lagu2 iban tp kdg2 ade terselit lagu gawai, kdg2 kami risau jugak sbb hari2 di dengar nya ..harap sgt soalan sy di jawap..terima kasih

harap dapat di balas di email sy aaain_90@yahoo.com.my