Jumaat, 15 Januari 2010


Saya sudah memperkatakan tentang perihal ini dalam blog ini dan amat tidak menyokong perkataan Allah digunakan oleh pengikut agama Kristian. Saya memang jelas dalam hal ini tetapi ada orang yang memberi respons menyanggah pendirian saya dengan khutbah yang panjang dan malas saya hendak mempedulikan. Saya begini bukan sebab saya jumud atau tidak berfikiran terbuka tetapi memikirkan apakah justifikasi untuk membenarkan pengikut agama Kristian, khususnya Katolik menggunakan perkataan Allah. Apatah lagi, apabila kita sendiri mempertikaikan sejauh mana kesahihan ajaran agama ini selepas mengetahui bahawa kitab yang mereka gunakan sudah diseleweng? Dan, saya menghujahkan pengikut agama ini lazimnya menggunakan pelbagai perkataan untuk merujuk tuhan, selain God atau Tuhan, para pengikutnya juga menggunakan perkataan yang membawa maksud tuhan dalam bahasa sukuan kaum-kaum yang ada. Jadi bayangkan di seluruh dunia ini ada berapa banyak kata nama tuhan pengikut agama ini.

Saya tidak sentrik dalam hal ini, malah menolak hujah bahawa kununnya perkataan Allah sudah digunakan sekian lama oleh pengikut agama ini di Sabah dan Sarawak. Saya tertanya sendiri, sekian lama yang didakwa itu sebenarnya, berapa lama. Adakah 10 tahun, 15 tahun atau 20 tahun, atau lebih lama lagi. Malangnya, pengetahuan dan ingatan cetek saya ini tidak dapat mengikuti berapa lama sudah perkataan Allah ini digunakan oleh pengikut agama ini di Sabah dan Sarawak. Saya sering mengikut Missa (Massa, iaitu acara sembahyang utama) yang menggunakan bahasa Melayu pada tahun 1980-an dan 1990-an, saya tidak pernah mendengarnya, atau barangkali pada masa itu telinga saya tersumbat, jadi... Kalau perkataan itu digunakan dekad pertama abad ke-21, maka itu dikatakan sudah lama? Saya tidak mahu menyentuh terlalu banyak dalil atau hujah, merujuk Allah dalam kepercayaan pengikut agama Kristian akan memberi gambaran yang terpesong. Apakah kita akan difahamkan pula mengenai suatu konsep Trinity, yakni tiga unsur dalam satu tuhan mengikut kepercayaan mereka. Tentu kacau-bilau jadinya! Jadi saya tidak terkejut ramai yang menentang, biarpun ada yang bersikap liberal kununnya, menerima Allah digunakan dalam perbendaharaan kata pengikut agama Kristian.

Saya juga tidak bersetuju dengan tindakan menyerang dan membakar gereja sebab kebanyakan, hampir semua gereja yang dibakar - walaupun apinya besar sikit daripada sumbu peliti - merupakan gereja yang tidak semazhab dengan gereja Roman Katolik. Perlu diingat, pihak yang bersungguh menggunakan perkataan Allah adalah gereja Katolik dan kita tidak boleh melakukan suatu penyamaan atas sebab mereka beragama Kristian. Tindakan seperti ini sebenarnya memberi padah buruk kepada agama Islam kerana, ia telah menyatukan pengikut mahzab yang berbeza, sedangkan perbezaan, pengasingan dan pertelingkahan antara mazhab dalam agama Kristian amat besar - biarpun tidak pernah diperkatakan secara terbuka, tetapi dalam banyak perkara dan hal, termasuk soal akidah mengikut kepercayaan mereka, mereka saling bertelingkah.

Berkaitan dengan isu ini juga, seorang sahabat saya yang bekerja dengan orang besar di KDN memberitahu, isu ini membuka suatu lagi nanah dalam hubungan antara agama di Malaysia, betapa wujudnya sikap antagonis atau membenci pengikut agama Kristian, khususnya di Sabah dan Sarawak terhadap orang Islam. Saya tidak mahu berprasangka buruk, apatah lagi ia merupakan kata-kata perbualan tetapi ini merupakan kebenaran yang tidak mahu dipedulikan selama ini, hakikatnya juga, ia merupakan kebenaran yang hidup dan mungkin bagaikan api membakar di tanah gambut. Sama ada percaya atau menolak, kebenaran tetap sudah berada di sana.

Dan penyelesaian terbaik bagi saya dalam hal dan kemelut yang sedang melanda ini, bukan mahkamah, bukan dialog, melainkan menarik balik penggunaan perkataan Allah oleh penerbitan terbabit. Apakah mereka mahu?

Sabtu, 28 November 2009

Aku dan gerek


Basikal roadie ini, barangkali merupakan teman paling akrab saya sejak beberapa bulan kebelakangan ini, sejak mengayuh basikal tiba-tiba menjadi hobi kegemaran. Ya, saban hari, hampir setiap pagi saya akan meluangkan masa antara sejam 20 minit atau lebih sikit, akan mengayuh basikal. Aktiviti ini sebenarnya hampir menjadi rutin wajib, apatah lagi saya tidak mampu melakukan senaman fizikal lain - terutamanya joging - secara lebih aktif.


Selain jenis roadie ini, saya ada sebuah lagi basikal bukit yang saya ubah menjadi basikal hibrid - tayar roadie - selain beberapa bahagiannya saya naik taraf. Dan saya juga masih mempunyai impian sendiri untuk memiliki beberapa buah basikal, sama ada untuk roadie, mahupun basikal bukit. Hahaha..saya barangkali sudah ketagih atau gila basikal!


Hobi berbasikal di Malaysia - khususnya untuk rekreasi - boleh dianggap baru dan hanya giat sejak beberapa tahun kebelakangan, yang timbul barangkali disebabkan kesedaran terhadap gaya hidup sihat. Percayalah, ramai yang memilih sukan rekreasi ini disebabkan masalah kesihatan dan kecergasan dan kebanyakan pengayuh basikal ini terdiri daripada orang yang melebihi umur 30 tahun, malah ada yang saya temui bermumur lebih 50 atau 60 tahun, termasuk seorang pak cik yang pernah menjadi rakan seiringan saya yang berumur 60 tahun.


Malah kemunculan beberapa kedai basikal yang menawarkan basikal berjenama boleh didapati dengan mudah dengan tawaran harga lebih seribu sehingga mencecah puluhan ribu. Begitulah, kegiatan kecergasan ini sebenarnya memerlukan pelaburan permulaan yang agak besar dan percayalah, kebanyakan peminatnya tidak mengayuh basikal yang berharga ratusan ringgit. Jika ditambah lagi dengan kos topi keledar, sarung tangan, baju dan seluar serta jangan lupa kasutnya, semuanya begitu mudah menyebabkan anda berbelanja empat angka.


Kenapa saya berbasikal? Saya tidak berupaya melakukan aktiviti kecergasan kegemaran saya semasa remaja dulu, iaitu berlari dan memilih basikal sebagai cara terbaik kerana kurangnya risiko kecederaan dan kesakitan berbanding berlari - tapi saya pernah terjatuh di atas jalan raya juga semasa mengayuh roadie. Semuanya gara-gara kaki saya tersangkut pada pengayuh.


Sebab lain saya memilih kegiatan ini ialah sejak beberapa tahun kebelakangan ini, barangkali disebabkan makanan dan gaya hidup yang tidak aktif, saya pernah disahkan mengalami masalah kolesterol yang tinggi dan berat badan yang tidak seimbang dengan ketinggian. Biarpun dengan berbasikal saya masih tidak berjaya menguruskan badan sehingga seberat semasa muda remaja, saya dapat merasakan diri lebih cergas berbanding dulu, dan tidak perlu pergi ke kedai urut di tempat berdekatan rumah saya hanya untuk membuang angin badan.

Berbasikal barangkali kegiatan yang sangat mudah, tidak seperti kegiatan sukan lain, anda perlu melakukan dengan seseorang, sedangkan mengayuh basikal ini, ia boleh dilakukan berseorangan, seperti yang biasa saya lakukan hampir setiap pagi. Cuma pada hari Sabtu dan Ahad saya akan menemui lebih ramai orang melakukan aktiviti ini terutamanya di lorong motorsikal di Lebuhraya Koridor Guthrie - dan saya sudah amat arif dengan laluan antara persimpangan Bukit Subang dengan tol Rawang Selatan.

Bagi mendapat pengalaman dan cabaran baru, saya menggunakan laluan jalan raya Bukit Jelutong - Puncak Alam, yang sememangnya agak mencabar disebabkan berbukit, selain laluan jalan Sungai Buloh - Shah Alam dan Jalan Kuala Selangor. Saya juga mempunyai angan-angan untuk melalui jalan-jalan lain untuk menikmati keseronokan aktiviti mengayuh basikal ini, dan mencabar kudrat saya pada tahap tertinggi.

Juga, saya menyimpan harapan untuk memiliki basikal-basikal baru yang harganya tentu lebih daripada harga sebuah motorsikal, selain aktif dengan basikal bukit dengan laluan hutan, jalan tanah merah atau denai selorong.

Itu hanya impian saya...