Selasa, 5 Mei 2009

Bila Pemimpin Meninjau Kehidupan Rakyat

Baru beberapa jam tadi rancangan U-Wartawan menerbitkan topik Pemimpin Turun Padang, yang dibincang selepas melihat beberapa perkembangan tadbir urus kerajaan sejak kebelakangan ini. Perihal pemimpin, tanpa mengira tahap mana pun, ini bukan isu baru, sementelah selama ini, ia sering diperkatakan, tetapi pada sudut begini; mengapa pemimpin hanya datang dan amat prihatin pada ketika pilihan raya, dan isu ini akhirnya menjadi persoalan semu.
Namun kemunculan PM, DSN beberapa kali mencetuskan idea topik ini dibawa keperbincangan U-Wartawan, dan di sini saya tidak mahu memperkatakan segala isi kandungan rancangan yang disiarkan secara langsung setiap 10 malam (Isnin - Jumaat).
Tentunya persoalan yang boleh dibangkitkan, secara jelas, apakah pemimpin perlu diistilahkan turun padang, atau sebaiknya dikatakan, pemimpin bersama-sama rakyat, yakni hidup dan merasakan sama detik nadi hidup rakyat, khususnya rakyat marhaen, yang hidupnya mengenal erti pedih dan derita. Bagi saya, sekali lagi, ini bukan persoalan Malaysia ada seorang PM yang prihatin dan sanggup turun meninjau masalah rakyat, mahu melihat dengan mata sendiri, kehidupan rakyat, dan mungkin kesukaran dan kekurangan yang mereka terpaksa harung dan kandung.
Ini persoalan yang boleh dilihat dalam konteks dan pengertian yang luas, bahawa pemimpin itu tidak semestinya seorang PM, bahawa beliau boleh juga seorang Menteri, Menteri Besar, Ketua Menteri atau sesiapa sahaja yang dikategorikan sebagai anggota dalam cawangan Eksekutif kerajaan, malah saya melihat keperluan seperti ini membabitkan pegawai-pegawai kerajaan, misalnya.
Wakil rakyat, sama ada Parlimen, DUN atau majlis pihak berkuasa tempatan misalnya, saya percaya dan sentiasa yakin mempunyai tanggungjawab ini, menjadi mata dan telinga peringkat akar umbi mengikut bidang kuasa dan tugas masing-masing, supaya kita tidak tersalah pemahaman tentang tugas mereka.
Pada saya, pemimpin yang melawat kehidupan harian rakyat memang baik, tetapi ia perlu dilihat secara menyeluruh dan membabitkan semua peringkat kerana seorang PM bukan tugasnya menyelesaikan masalah parit tersumbat, misalnya. Barangkali apabila seorang PM melakukan perkara ini, maka orang atau pemimpin akar umbi yang bertanggungjawab, akan menjalankan tugasnya. Harapnya, begitulah.
Saya juga melihat ini merentasi sempadan antara parti, sama ada BN atau PR, bahawa masing-masing mempunyai tugas dan peranan yang sudah dimaklumi, melangkaui persoalan politik, dan perlu menyedari, sebagai manusia politik, mereka juga perlu keluar daripada persoalan politik untuk merasa denyut nadi kehidupan rakyat.
Tentunya, kali ini saya melihat dengan positif sikap mahu mendampingi rakyat tetapi biarlah ini bukan perkara bermusim atau sekadar hangat-hangat tahi ayam, dan hanya dilakukan oleh PM. Seorang PM tidak mungkin dapat menjelajah seluruh pelosok negara dan mendengat suara setiap seorang daripada rakyatnya. Saya tidak mengharap seorang PM datang menjenguk, kerana memikirkan, pemimpin lain, dan para pegawainya boleh melakukan perkara yang sama. Tidak sekadar datang dijemput untuk majlis atau acara tertentu yang disambut dan dilayan sebagai VIP dan VVIP. Pemimpin tidak sepatutnya tampil untuk dimuliakan atau diagungkan, sebaliknya untuk memimpin dan menjadi sebahagian daripada rakyat itu sendiri.
Dan, apakah mereka sebenarnya sanggup datang tanpa diundang untuk melihat rakyatnya sedang menoreh getah, bergelumang dengan lumpur sawah, atau sedang mengutip dan menyapu sampah?

3 ulasan:

benuasuluk berkata...

salam,
ni orang titi haji idris tajar mai singgah jalan-jalan ke bucu tuan.

Luqman Hakim QA berkata...

titi haji idris tajar...emmm. tempat selalu singgah makan maggie sup suatu masa dulu...ada bengkel baiki motor lama.

lutfi berkata...

Sekali sekala turun padang pun nak kecoh. Tu lah tandanya, betapa feudalnya pemikiran politikus kita. Sekali turun, surat khabar dah bagi ulasan macam negarawan. Muntah weh