Jumaat, 4 Jun 2010

Aku mahu menonton teater


Sebenarnya, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, saya semakin kurang berminat menonton teater - teater Melayu - apatah lagi saya tidak dibebani oleh tuntutan tugas supaya saya harus menonton dan kemudiannya membuat ulasan.


Memang banyak pementasan yang ditampilkan, tetapi saya selalu percaya kepada naluri dan hati saya bahawa teater atau drama pentas ini tidak cukup meyakinkan saya untuk hadir dan menyaksikan pementasannya.


Tetapi kenapa saya memilih untuk tidak menonton teater, sama ada di pentas berprestij macam IB atau pun pentas-pentas kecil milik dewan bandaraya atau dbp? Tentunya, sebab yang sering menghambat kepala dan fikiran saya adalah persoalan, apakah manuksrip yang dinaikkan di atas pentas merupakan karya yang kuat, berkualiti sehingga boleh memakukan saya di kerusi untuk terus menontonnya.


Banyak yang saya lihat dan percaya, naskhah yang sering diangkat amat dangkal dan tidak selayaknya untuk dipentaskan, tetapi mungkin disebabkan hambatan tidak adanya naskhah yang kuat sejak kebelakangan ini, maka, penggiat hanya tangkap muat untuk mengisi slot.


Begitu juga pementasan yang dibuat dengan idea mudah dan malas, teater muzikal. Sebenarnya, dekad pertama abad ke-21 ini sudah terlalu banyak teater muzikal yang dipertontonkan kepada khalayak, termasuk yang diusahakan oleh teman, Rahimidin Zahari di Istana Budaya. Ya, memang teater muzikal semacam membangkitkan suatu fenomena baru kepada khalayak apabila ia berjaya menarik ramai penonton. Bagaimanapun, apabila timbul kecenderungan untuk menghasilkan teater muzikal sebagai siri kepada kepada banyak tokoh, kisah sejarah dan filem, maka saya merasakan, betapa karutnya dunia teater Malaysia yang kecil ini. Kadang-kadang saya merasakan, betapa kecilnya pemikiran penggiat teater kita sehingga harus menggunakan formula nan sama dan mudah untuk beraksi di atas pentas. Selebihnya, saya berasa muak dan semakin bebal dengan perkembangan sebegini, malah saya menjauhkan diri daripada menonton persembahan di Panggung Sari, IB disebabkan kekarutan pihak berkenaan yang menglamorkan tempat bertaraf dunia ini dengan teater muzikal.


Teater muzikal pada saya, tidak mungkin dapat menampilkan suatu tahap persembahan pentas taraf tinggi sebagaimana pementasan lain memandangkan, ia terlalu memberatkan, atau menumpulkan kepada elemen muzikal dan nyanyian, lalu deria rasa kita yang menonton hanya lebih terarah kepada aspek hiburan, dan sememangnya ini yang disukai oleh khalayak kita - bukan pementasan yang mempunyai lontaran pemikiran yang kuat dan pada masa sama melontarkan hiburan teater sebenar.


Saya juga berpeluang menyaksikan sebahagian daripada 18 teater kontot sempena Teater Anugerah Merdeka di Balai Budaya Tun Syed Nasir, dbp baru-baru ini bersama-sama beberapa teman. Saya memasuki dewan pementasan tanpa membawa sebarang rasa prejudis, tetapi kesangsian saya selama ini terbuka di atas pentas. Alasan saya tidak begitu mahu menonton teater tetap terjawab apabila menyaksikan beberapa pementasan yang saya fikirkan, betapa kita sebenarnya hampir ketiadaan nama besar dalam menghidupkan seni pementasan ini, betapa masalah ketiadaan naskhah yang baik untuk diangkat di atas pentas merupakan suatu yang amat membimbangkan - dan sepatutnya membimbangkan, tetapi saya fikir, apakah penggiat teater mahu menerima kenyataan ini dan menganggap bahawa teater Melayu ini masih gagal di persada.


Kita hanya ada naskhah besar yang sudah lama, yang tidak mewakili zaman sekarang tetapi bertahan merentas waktu tetapi itu tidak cukup untuk kita berbangga. Saya menonton teater-teater ini dengan suatu perasaan yang amat tohor dan seakan mahu meluahkan betapa geramnya saya dengan keadaan yang berlaku - apakah kita tidak mempunyai otak besar dalam teater? Saya memikirkan bahawa teater-teater yang dibawa diilhamkan oleh orang yang berpengalaman cukup lama dalam teater, juga anak-anak muda yang terdidik dan mendapat pendedahan yang baik dalam teater, tetapi kelihatannya, naskhah yang diangkat merupakan ala kadar dan lemau - saya tidak teruja dan mati stim!


Berdasarkan pemerhatian tidak ilmiah saya terhadap teater yang dibawa, saya merasakan betapa teater seperti suatu himpunan kata-kata yang kemudian dituturkan semula, cuba mahu bermain perkataan untuk mengisi dan membawa pengertian merdeka - ah, betapa tematiknya festival teater ini dan betapa malangnya sehingga beranggapan, anugerah ini gagal mengangkat teater Melayu berikutan kelemahan naskhah dan idea yang dibawa tidak mempunyai apa-apa makna dan visi, seakan keliru dan hanyut antara percubaan bermain bahasa dan kata sehingga terpisah daripada alam nyata dan khalayak yang membeliakkan mata menyaksikan pementasan.


Barangkali Keras Menunggu oleh Badan Budaya dbp banyak menyelamatkan keadaan pada malam itu, sedang yang lainnya, saya mungkin tidak mahu menonton teater lagi untuk tidak menjadi terlalu jahat kerana mengatakan betapa si polan yang membuat teater ini sebenar seorang yang bodoh teater....!

6 ulasan:

benuasuluk berkata...

aku menunggu kot-kot hang nak cah keting banduan yang dok lari-lari keliling dewan tu sampai jatuh - kemudiannya aku berilusi kita pula berlari naik ke pentas dan berlakon. Hang jadi banduan yang kena buli tu, aku jadi banduan yang kerek tu haha

Luqman Hakim QA berkata...

hehehhh..kita berilusi aje la. tu pun antara yg paling ngok punya teater. skrip, lakonan ntah apa-apa. miskin idea n pemikiran

lutfi berkata...

aku nak tonton menunggu keras plak, haha

NASSURY IBRAHIM berkata...

Kat KB tadok teater. 'Teater politik'ada le

Tanpa Nama berkata...

Teater yg tak ada roh (soul)..tu dia...Malaysia Boleh!!!. Masuk lubang 6 kaki je lah. Baik nengok citer katun kat TV, lagi best.

En. Nas..teater politik lagi masyuk..poket penuh. Berbaloiii.

Rahimidin Z berkata...

Luq,
aku suka sungguh dengan tulisan hang yang ini. Itulah realiti yang sedang terjadi dan terus terjadi.