Isnin, 2 Ogos 2010

Membebaskan adrenalin


Apa la punya jurugambar crop gambar aku ni sampai tak dak muka. Apa pun terima kasih la. Ada gak gambar aku dalam aksi. Member belakang tu sengih dua macam memang aku tak paham.




Gambar ini saya sampai di water station yang ketiga. Tapi tak singgah pun sebab tak nak bazirkan masa. Lagi pun saya ada bekal air coke lebih kurang seliter dengan air mineral 1.5 liter. Terima kasih la untuk jurugambar yang merakam detik ini, walaupun nampak kepala jer.


Itu gambar semalam dan hari ini badan saya masih terasa sakit-sakit dengan bengkak di pergelangan kaki yang masih membiru.


Kebiasaannya, selepas semalaman, saya tidak berasa sakit tetapi kali ini kayuhan lebih 40 kilometer semasa Nibong Tebal Mountain Bike Adventure '10, benar-benar membuatkan saya berasa sakit-sakit badan terutama bahagian kaki dan rusuk. Jarak ini sebenarnya, kalau di jalan raya, saya boleh tamatkan dalam masa sejam setengah atau lebih sikit, tetapi dalam acara naik dan turun gunung, meredah tanah merah dan berlumpur dan menyeberangi anak sungai yang sekali lompatan katak, ia merupakan cabaran yang benar-benar menduga saya yang amatur, terutamanya apabila menuruni bukit curam yang berliku pada kecurunan mencapai 40 darjah.


Saya boleh merasakan seluruh bahagian tangan saya berasa sakit dan tegang ketika mengendalikan basikal menuruni bukit sambil mengawal kedua-dua brek gerek, malah kadang-kadang terpaksa menyorong basikal apabila melihat kepada permukaan jalannya yang membuat saya cuak, tetapi taklah membuat saya kecut perut. Yalah, buat apa ambil risiko nak cederakan diri sendiri, kan. Inilah kelemahan saya sebenarnya, tidak berani menuruni cerun dan mengizinkan diri diovertake oleh peserta lain. Apapun, ini antara pengalaman off road dengan gerek gunung yang membuat saya teruja dan amat bersyukur tidak dilanda masalah seperti kejang - masalah lazim di kalangan peserta, atau terbabas dan terjatuh dari basikal sampai koyak kaki atau patah tulang.


Cuma kelebihan saya masa memotong ialah semasa mendaki bukit dan pecutan di tanah rata atau jalan raya - hehehe..masa kat sini la boleh tunjuk hebat dan memotong berpuluh-puluh peserta lain.


Apapun, laluan semasa mendaki bukit sebenarnya tidaklah memberangsangkan sebab saya - dan hampir semua peserta - terpaksa menolak basikal beramai-ramai. Inilah akibat terlalu ramai peserta (lebih 1600 orang) bersumbat di laluan sempit yang mendongak dan jalan menggerutu. Tahniah kepada penganjur kerana menyediakan empat bukit untuk didaki, termasuk salah satunya yang dipanggil bukit 300 ratus sebab tingginya hampir 300 meter. Memang azab naik dan azab nak turun. Tapi memang seronok menurun bukit ini melalui barisan pokok getah yang masih kecil, laluan sempit yang berliku.


Kalau kebiasaannya orang mudah terjatuh atau terbabas masa menurun bukit, saya lebih kerap terjatuh semasa membuat kayuhan mendaki - jadi dapat la pergelangan kaki yang bengkak. Ada sekali basikal saya terbalik semasa mendaki selepas terlanggar batu besar, dengan tayar belakang terbalik ke atas. Mujur saya pantas dengan terjun dari basikal. Kalau tidak, mahu muka tersembam di atas tanah. Malu la kat orang-orang di belakang.


Apa pun, dapat menamatkan jelajah lebih 40 kilometer ini dalam masa 4 jam sudah cukup melegakan, sebab sasaran pun memang nak habiskan jarak dengan berkayuh. Malu la kalau sampai garisan penamat basikal naik kenderaan pacuan empat roda atau diarah balik tanpa sempat menghabiskan check point - ada 4 check point. Di garisan panamat, dapat la pula nombor 656. Nombor 656 aje ker? Itu sajalah yang dapat. Kalau nak nombor yang lebih baik kena la bermula kat gelombang depan - ni mula kat kelompok belakang, nak menang apa. Satu lagi jangan penakut masa turun bukit, kayuh saja la. Orang lain boleh, kenapa pula kita tak boleh - kalau nak cabar adrenalin sendiri la. Tapi sendiri mau ingat, kalau terjatuh dan tersembam..tak ada insurans untuk yang ini.


Tapi paling tak pun dengan nombor ini, saya dapat la pingat - sebab penganjur kasi sampai nombor 700. Terima kasih penganjur, kalau tak, pulang tangan kosong la. Ini pengalaman yang menyeronokan walaupun dalam kepala asyik terfikir - masa turun bukit yang serba susah - apahal la saya nak habiskan cuti hujung minggu dengan kerja seperti ini, dan bukannya duduk rehat dan tiduq di rumah.


Lepas ini, memandangkan bulan posa, saya nak cuba kayuh malam, tak pun sejam sebelum buka. emmm...larat ker aku.


Selasa, 22 Jun 2010

Merida TFS XC 500



Ini basikal terbaru aku, menjadikan kini aku ada tiga bijik basikal atau gerek. Taklah banyak sangat, sebab ada orang sampai tujuh basikal - tak taulah bila nak kayuh. Ataupun ada basikal yang berharga puluha ribu, sebab aku punya kalau dikira semua duit yang aku belanja untuk upgred dengan tukar bagian tertentu belum lagi cecah sepuluh ribu ringgit.

Basikal ini Made in Taiwan, jenama Merida - antara jenama terkemuka pengeluar basikal gunung. Dan untuk model TFS XC 500, ia merupakan edisi Malaysia sahaja (jual di Malaysia aje)dan bersaiz XS. Yang dalam gambar ini adalah Merida TFS XC 400 dan keduanya dibezakan oleh harga dengan spesifikasi grup set dan fork. beza harga antara kedua model ini adalah seribu ringgit.

Minggu lepas merupakan peluang pertama saya mengatih basikal ini off road di dalam Ladang Elmina, Sungai Buloh yang terletak sebelah menyebelah Lebuhraya Koridor Guhtrie (milik Sime Darby) yang terletak di sebelah kawasan perumahan. Itu juga pengalaman pertama selepas lebih setahun tidak berkayuh di off road.

Seronok, memang. Mendaki bukit cerunnya mencecah 40 darjah di jalan berbatu dan bertanah merah atau tanah kering berlubang memang pengalaman yang menarik. Begitu juga ketika menuruni cerun curam yang jalannya tak rata dan berlekuk. Aku yang penakut sikit terpaksa la main brek, sedang member lain laju semacam menurun cerun...tapi pengalaman ini memang menyeronokkan, ditambah mengayuh di laluan kanopi yang landai secara laju. Aku pun pernah terbabas masuk dalam semak yang penuh dengan kerengga lebih setahun dulu ketika aktiviti ini, gara-gara menurun cerun curam yang menyebabkan aku hilang kawalan. Tapi kemalangan memang perkara lumrah dalam aktiviti basikal lasak ini. Orang yang berpengalaman pun boleh kemalangan seperti terjatuh dari basikal atau terbabas atau tergelincir sampai bercalar-balar.

Cuma, bagi orang yang berpengalaman laluan off road di dalam ladang kelapa sawit bukanlah suatu yang mencapai, apatah lagi mereka yang sudah biasa dengan single track yang lebih teknikal.
Antara basikal gunung dan roadie, menjanjikan keseronokan berbeza. Roadie atau lebih dikenali racing memang sesuai untuk merasai pengalaman kelajuan yang memerlukan kekuatan dan stamina seperti Anuar Manan, sementara basikal gunung memerlukan kecekapan dan kawalan tinggi selain stamina yang kuat. Jika tidak, boleh termuntah semasa mendaki cerun curam yang panjang.