Khamis, 21 Mei 2009

Apakah kebebasan kita?


Apakah hidup kita ini sentiasa dikepung dan diperhati? Bagi saya, tepuk dada, tanyalah apa kata hati. Tetapi persoalannya, apakah kebebasan yang dimahu, dicari dan ingin digeluti sepanjang kehidupan, terutamanya tatkala menjalani kehidupan seharian, melunaskan tugas dan tanggungjawab mengikut kerjaya dan kemahuan kita.

Dan jika saya mahu menyatakan pandangan, tentunya, saya mahu mengatakan, bahawa kehidupan ini sendiri merupakan suatu kurungan, kepungan, atau suatu lingkaran dengan persepsi dan definisi kebebasan yang pelbagai. Bagi sesetengah orang, dia akan mengatakan, oh, hidup ini amat terkongkong dan bisa melemaskan, dan ada pula mengatakan, aku manusia yangt bebas, atau ada yang berkata, kebebasan ada had dan paksinya, atau hukum dan teorinya, ada aras tertentu dan tidak boleh melepasi garis dan paras tertentu.

Dan apakah makna kebebasan dalam berkarya dan bekerja? Sesiapa pun boleh berkata, kekebasan diberikan kepada sesiapa pun, termasuk pengamal media dan media massa, dan tentunya amat naif untuk menerima secara yakin dan percaya ungkapan seperti ini. Selepas beberapa ketika, sesiapa saja yang mahu popular dan diterima popular akan menggunakan ungkapan ini, sedang pada hakikatnya pada sisi lain, orang itu merupakan penghalang dan duri kepada kekebasan, sama ada secara objektif, mahupun subjektif.

Bahawa kebebasan yang diceritakan tidak lebih daripada ungkapan retorik untuk memperlihatkan sikap budiman dan saya melihat, kebebasan telah dijadikan suatu lagi aset penting dalam kehidupan yang tidak boleh didagang atau apa juga hujah dan prinsip, bahawa kuasa tidak pernah berkompromi dalam soal kebebasan.

Memberikan kebebasan sudah dilihat menjadi tindakan memusuhi diri sendiri dan tentunya, lantas tindakan terbaik adalah menentang kebebasan itu secara gerak kerja, secara halus, licik, mahupun secara terang-terang dan ganas, dan inilah kebenaran yang bergelora sekarang ini.

Lalu dimanakan nilai dan laungan kebebasan yang dilaungkan itu? Saya tidak boleh melihat kewujudan kebebasan, terutamanya dalam pengamal media, melainkan kuasa yang menjadi penentu kepada kebebasan itu, bahawa setiap amalan wajib untuk mematuhi garis dan arahan tertentu, maka itulah makna kebebasan - ya, mungkin sedemikian dan itulah yang mereka mahu.

Inilah gejala kontemporari apabila kita selalu hidup dalam naungan bayang-bayang ketakutan, bahawa diri terancam dan tergugat, dan kuasa ketakutan akan kehilangan segala yang dimiliki selama ini begitu mengganggu dan untuk mempertahankan, maka ada harga yang perlu. Dan inilah hidup untuk bertongkatkan kuasa yang kian terhakis.

Dan bahang kebebasan itu semakin terasa bahawa ia dimiliki oleh kuasa dan segala tindak-tanduk kita tidak boleh menyakiti kebebasan itu, bahawa kebebasan itu perlu dan wajib mengikuti tafsiran yang sudah disediakan.

Ah, tentunya bahagia andai saya masih mempunyai pilihan lain.

2 ulasan:

Mawar berkata...

Salam kawan lama!
apa kabar?

Luqman Hakim QA berkata...

Salam Mawar. Khabar baik adanya. Apa karya baru.