Jumaat, 6 Mac 2009

Tanpa Judul

Beberapa minggu lepas dikerahkan untuk tugasan baru. Itu pun tanpa sebarang prejudis dan menerima sebagai amanah dan tugas. Something new dan penuh eksplorasi. Kewartawanan ala gerila dan marhaen. Seperti yang didakwa, kewartanan media baru. Tidak mengapa, tugas tetap tugas...so what.
Cuma hari-hari yang berlalu banyak gangguan daripada pelbagai titipan...terjahan maklumat yang kurang menyenangkan nurani. Tapi hakikatnya, kuasa akan menguasai segala-galanya.
Itu sebahagian daripada permainan hidup duniawi. Biarlah. Entah, banyak yang bersarang dalam benak, datang dan pergi, timbul dan tenggelam. Apa lagi yang dimahu dalam hidup.
Dan, esok aku akan berehat dua hari bersama famili (keluarga..eh?) melupakan segala-galanya. Cuma kadang-kadang fikiran dihambat untuk menyudahkan manuskrip novel yang diminta penerbit untuk dikerjakan sebelum diterbitkan. Sebuah kisah cinta lagi? Sudah beberapa bulan dipulangkan untuk ditulis semula, masih terbangkalai di atas meja kaca menjadi timbunan kecil. barangkali esok, lusa....akan diusahakan lagi. Tak mengapa, asalkan tahu apa tujuan dan matlamat untuk mengusahakannya...kepuasan...kepuasan...kepuasan yang sebahagiannya kegilaan untuk memecahkan fikiran mencari kata-kata untuk disusun untuk menjadi sebaris ayat, menjadi perenggan demi perenggan dan akhirnya mencapai ketebalan lebih 500 halaman. Banyak kesibukan lain yang menghambat (alasan yang tidak boleh diguna pakai). Sebahagiannya disebabkan tugas yang menuntut untuk menulis dan menulis walaupun sekarang tidak perlu menulis atau membaca skrip pun.
Tak mengapa, esok, lusa dan tulat...boleh berehat seketika.

2 ulasan:

bob chairell syafieq berkata...

anda seorang yang berbakat dalam bidang penulisan. perlukah anda menangguhkan dan memendamkan sahaja bakat yang sedia ada??? menulis blog boleh pula... alahai abang luqman...
=)

Ajami Hashim berkata...

good luck bro! ;-)